10 sposobów na efektywną pracę – jak pracować mądrze?

 Szkoda naszego czasu na pracę, która jest zwyczajnie nieefektywna. Szkoda czasu na męczenie się z zadaniami do wykonania, które nie dość, że nie dają nam radości, to jeszcze ciągną się w nieskończoność i nie chcą zakończyć. Dla naszego dobra i spokoju sumienia powinniśmy pracować tak, aby praca była przyjemna i efektywna. :) Żeby pracować mądrze, a później mieć jak najwięcej czasu na same przyjemności!

Jeśli, w podobieństwie do mnie, również zdarzają Ci się dni, kiedy po kilku godzinach pracy jesteś wyczerpany, a masz wrażenie, że nic nie udało Ci się zrobić, te rady na pewno Ci pomogą. Kiedy się do nich stosuję nie dość, że szybciej kończę swoje zadania, to dodatkowo pracuje mi się miło i przyjemnie. I mogłabym dłużej!

W takim razie jak pracować mądrze? Jeśli chcesz, aby Twoja praca była bardziej efektywna, zastosuj się do poniższych rad. Powodzenia!


1. Zacznij pracę jak najwcześniej.

O ile możesz wstań rano i zaplanuj jak najwcześniejsze godziny dnia na pracę. Zjedz pożywne śniadanie, zaparz kawę i przeznacz godziny, kiedy jesteś najbardziej wypoczęty, na pracę w skupieniu. Zostawianie zadań do wykonania na późniejszą część dnia, kiedy w każdej chwili może wypaść coś niespodziewanego, jest bardzo ryzykowne. W moim przypadku jest tak, że jeśli uda mi się wstać rano i zacząć pracę wcześnie, jest naprawdę mała szansa na to, że zostanę zasypana telefonami i wiadomościami. W pierwszych kilku godzinach po przebudzeniu jestem najbardziej efektywna i najwięcej udaje mi się zrobić.

2. Zrób listę zadań do zrobienia i ustal priorytety.

Wypisz, co masz w ogóle do zrobienia i ustal trzy najważniejsze zadania. Gdzieś przeczytałam, że należy planować około 4-5 godzin pracy w ciągu dnia, bo reszta dnia wypełni się sama. Nie ma raczej szansy, aby nie wypadło nic niespodziewanego i praca przebiegała tak, jak powinna. Dlatego zaplanuj sobie mniej. Wybierz trzy zadania, które faktycznie są ważne i zrobią różnicę i nad nimi pracuj. Więcej o ustalaniu priorytetów przeczytasz we wpisie „Jak ustalać priorytety”.

3. Wycisz telefon

Jeśli chcesz pracować mądrze i efektywnie, na pewno powinieneś robić to bez telefonu. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, ile czasu zjada nam ciągłe sprawdzanie maili, social media i wiadomości. A poza tym to ogromnie rozprasza. Nie wiem, czy o tym słyszałeś, ale podobno powrót do pełnego skupienia po takim nawet chwilowym rozproszeniu, jakim może być chociażby wiadomość, zajmuje około 25 minut. Sporo, prawda? Dlatego nie wybijaj się z rytmu i nie marnuj swojego cennego czasu na powiadomienia w telefonie. Sprawdzisz je w przerwie.

4. Najtrudniejsze najpierw!

Jeśli w swoich najwazniejszych zadaniach jest chociaż jedno takie, które przyprawia Ciebie o ciarki, zrób je na samym początku. Jeśli jakieś zadanie jest niekomfortowe – bardzo prawdopodobne, że jest ono jednym z ważniejszych i bardziej znaczących. Po drugie – wykonanie trudnego zadania na początku nie tylko poprawi Twój humor, ale również da ogromnego motywacyjnego kopa do dalszej pracy. Uporałeś się z czymś ciężkim? To z resztą będzie z górki!

5. Nie sprawdzaj social media ani maila, dopóki nie przepracujesz dwóch godzin.

Zdarza się, że kiedy tylko włączamy komputer z myślą o pracy, po chwili logujemy się już na wszystkich portalach świata. ŹLE. Zrób postanowienie, że od dzisiaj buszujesz po internecie dopiero wtedy, kiedy uda Ci się pracować przez dwie godziny. W tym czasie najprawdopodobniej uporasz się z najważniejszym swoim zadaniem (hell yeah!), a później podziękujesz sobie za ilość pracy wykonanej w tym czasie. Przekonaj się, ile można zrobić w ciągu dwóch godzin pracy w skupieniu!

6. Jeśli coś przeszkadza Tobie w pracy, zapisz to – na później.

Jeśli podczas pracy najdzie Ciebie nie dająca spokoju myśl, pomysł na kolejny projekt, super śmieszny filmik, który chciałeś obejrzeć albo przypomni Ci się, że nie masz mleka do kawy – nie biegnij do sklepu! Weź kartkę i zapisz to. Zrobisz to w przerwie.
Wszystkie myśli, które w jakikolwiek sposób mogą przeszkadzać Ci w pracy, zapisuj na przeznaczonej do tego kartce – w ten sposób uwolnisz umysł od ciągle powracających, ale błachych myśli. Nie rozpraszaj się. Rozprawisz się z tymi sprawami później.

7. Niech praca będzie przyjemna.

Przed pracą lub na koniec dnia sprzątnij swoje biurko, postaw coś zielonego, a w trakcie pracy słuchaj przyjemnej muzyki jeśli lubisz, zrób dobrą herbatę albo zjedz gorzką czekoladę. Zainwestuj w ładny kalendarz i notes, który nie tylko nada się do notowania, ale również będzie cieszył oko. Postaw ładną ramkę z cytatem i zapal pachnące świece. Niech otoczenie sprzyja przyjemnej pracy. :)

jak pracować efektywnie 3

8. Pracuj  nad jedną rzeczą na raz.

Nie staraj się robić wszystkiego po trochu. Zrób jedno zadanie i przejdź do następnego. Już dawno dowiedzono, że człowiek nie jest zdolny do pracy nad wieloma zadaniami na raz i nie jest to kompletnie efektywne. Wręcz przeciwnie – jeśli próbujesz skupiać się na kilku rzeczach na raz, tak naprawdę nie skupiasz się na żadnej. Jeśli pracujesz nad jednym zadaniem – zrób je do końca. Odpocznij i bierz się za kolejne. I tak w kółko.

9. Rób przerwy.

Wiem, że po zastosowaniu tylu rad może pracować się Tobie tak przyjemnie, że będziesz chciał siedzieć i pracować piętnaście godzin z rzędu. :)
Nie rób tak. Rób przerwy. Maksymalnie co półtorej godziny przez piętnaście minut zrób coś innego. Wyjdź na krótki spacer, zrób zakupy, wypij herbatę albo poczytaj książkę. Możesz również pomedytować albo zrobić jogę. Albo przywrócić swoje miejsce pracy do porządku. Pozwól swojemu umysłowi na regenerację i naładowanie baterii na kolejną serię.

10. Wyśpij się!

Po tak efektywnym dniu należy Ci się odpoczynek! Nie siedź do późna. Przeznacz wieczór na spacer, pyszną kolację, dobrą książkę albo spotkanie ze znajomymi. I prześpij co najmniej osiem godzin, aby kolejny dzień był co najmniej tak przyjemny, jak ten dzisiejszy!

Sposoby na mądrą pracę.


Twoim zadaniem na dzisiaj jest zastanowienie się, które z tych sposobów możesz wykorzystać w swojej pracy oraz z czym sobie nie radzisz? Ponownie przeczytaj wszystkie rady i po kolei je oceń. Sprawdź, które trzy zrobiłyby największy wpływ na to, jak pracujesz i wprowadź je jutro do swojej pracy. A później napisz, jak Ci poszło! Czy faktycznie któraś z nich się przydała? A może masz jeszcze jakieś inne pomysły na to, jak pracować mądrze i przyjemnie? Daj znać w komentarzu!


  • Jak zwykle post w punkt! Idealnie to wszystko opisałaś i w zasadzie mogę podpisać się pod każdym z wymienionym punktem :)
    Aż sobie dodam ten post do Pocketa i z chęcią umieszczę go, w ciekawych linkach w podsumowaniu listopada, u siebie na blogu :)

    • Uwielbiam Twoje komentarze, zawsze potrafisz celnie docenić wpis, dziękuję, kochana! <3 :)

      Będzie mi niezmiernie miło, jeśli podzielisz się wpisem! :D A co do aplikacji – wcześniej używałam Pocketa, teraz używam Instapaper i kocham te aplikacje – są fantastyczne!

      • Też je uwielbiam! Trzymają mnie w ryzach :D

  • Bardzo lubię Twoje rady, niby wydają się takie proste i oczywiste a jednak potrafię w pięć sekund się rozproszyć przy pracy :) Wiem, musze nad tym popracować :)

    • Dziękuję, Olu! :* Ja też to potrafię, nawet całkiem nieźle haha. Dlatego nie tylko swoich ekstra czytelników motywuję do pracy, ale siebie również! :D

  • Masz rację. Ja też uważam że warto rozpocząć pracę od najtrudniejszego :)

    • Jeśli zmusimy się do tego, to nie ma już później rzeczy niemożliwych. :D

  • Cenne rady. Ja jeszcze bym dodała, że im więcej masz obowiązków i zadań do wykonania, tym mocniej skupiasz się na wykonywanej pracy. Nic wtedy nie rozprasza bo wiesz, że jeśli teraz tego nie zrobisz to nie zrobisz wogóle bo za chwilę trzeba będzie robić co innego. Odkąd mi się urodziło dziecko potrafię się maksymalnie skupić na pracy. Wiem, że np. teraz będzie spało przez godzinę o mogę napisać w tym czasie posta na bloga. A jeśli zmarnuję ten czas krążąc po social media to nigdy nie wykonam tej pracy danego dnia

    • Otóż to! Często dochodziłam do wniosku, że kiedy mam chociażby deadline nad głową, pracuję o wiele efektywniej. Jak to w jednej książce dot. efektywnej pracy autor trafnie zauważył, że jeśli mamy tydzień na wykonanie jakiegoś zadania, to i tak zrobimy je najprawdopodobniej w ostatnie 24 h. Więc faktycznie – im więcej musimy upchnąć w tym samym czasie, tym pracujemy efektywniej. Bo skupiamy się na tym, co naprawdę ważne – o czym pisałam we wcześniejszym wpisie o ustalaniu priorytetów.
      Powodzenia w efektywnej pracy!

  • Moja praca jest najbardziej efektywna wcześnie rano, wtedy mam świeży umysł i szybciej się uporam ze wszystkimi zadaniami.

  • Doskonały wpis – sporo pozycji z listy już udaje mi się wcielać w życie – mój największy problem to ciągła gonitwa myśli i chęć zrobienia wszystko na raz ;) Muszę poważniej przykładać się do priorytetyzowania zadań i ustalania kolejności pracy nad poszczególnymi z nich – inaczej szybko się rozpraszam, gubię i w efekcie – robię o wiele mniej!

    • Ja teeeeeeż tak mam! Czasami mam tyle zadań do zrobienia i pomysłów do zrealizowania, że dobija mnie wręcz chęć zrobienia wszystkiego od razu. :D Pracuję nad cierpliwością i odkładaniem równie ważnych zadań na chwilę później – nie mylić z prokrastynacją. ;) Ale faktycznie lepiej skupić się na jednym i zrobić to dobrze. A później robić kolejne.

  • Pracuję głównie w domu- zasady, które opisałaś nazwałabym nawet złotymi :) Dodałabym jeszcze- 11- Nie chodź cały dzień w pidżamie ;)

  • Bardzo przydatny wpis. :) Ja właśnie pracuję nad punktem 8, najtrudniejszym… Pozdrawiam! :)

    • Żebyś wiedziała. :) Czasami jest tyle ekscytujących rzeczy do zrobienia, że chciałoby się je wcielić w życie jak najszybciej! :D

      Dzięki za Twoje słowa, miłego dnia! :*

  • Najbardziej motywuje i nastraja mnie pkt. 7. Kiedyś udało mi się wstać o 5 i o godzinie 9, o której z reguły zaczynam pracę, miałam już masę rzeczy zrobionych – to było świetne uczucie :)

    • Ooo łał! To jest najlepsze uczucie na świecie! :D Dążę do jak najwcześniejszej pracy, bo wykonana praca do wczesnych godzin popołudniowych motywuje jak nic innego.

  • Cholercia – niby takie proste, a jakie trudne. Ale trafiłaś tym wpisem w punkt, bo właśnie niedawno postanowiłam działać według tych wszystkich zasad, o których pisałaś. Bo wreszcie chcę zobaczyć efekty tego co robię… ;)

    • Bardzo się cieszę! :D Jeśli masz ochotę, możesz zajrzeć również do wcześniejszych wpisów z cyklu „Zorganizuj się”, do których linkuję w tym wpisie. Sama muszę ciągle pilnować się, aby w moim planowaniu i pracy był porządek, dlatego jak najbardziej polecam ten cykl. :)

      Życzę produktywnego dnia!

  • Muszę zmienić nawyki i zabrać się do działania jak najwcześniej rano. Właśnie siedzę i zbieram się do pisania (i tak już minęły jakieś 3-4 godziny…)

    • Hahaha, no cóż, czasami tak bywa… :D A próbowałaś może metody Pomodoro?
      Jeśli chodzi o start zadania, sprawdza się świetnie. :)

      • Nie wiem, czy cokolwiek mi pomoże… ale spróbuję :)

  • Też najlepiej mi się pracuje, gdy zaczynam dzień od najmniej przyjemnych zadań. W ten sposób od razu mam wrażenie, że wykonałam kawał roboty i już czeka na mnie tylko lekka i przyjemna :)

    • Prawda? Kop motywacji do działania jest wtedy niesamowity!

  • Masz piękne miejsce w sieci :) A post bardzo przydatny. Ja dodatkowo uruchamiam sobie aplikację Pomello (25min maksymalnego skupienia) i program StayFocusd, w razie gdyby korciło mnie do zaglądania na strony nie związane z pracą :)

    • Dziękuję za Twoje słowa, jest mi bardzo miło! <3
      Ja używam podobnej aplikacji – Pomodoro. Jest mega! Najbardziej przydaje mi się wtedy, kiedy nie mogę zabrać się za konkretne zadanie. 25 minut nie brzmi tak strasznie, a jak już przepracuję jeden cykl, to później z górki. :)

  • Reni Blog

    Bardzo przydatne rady😊Ja tez najlepiej pracuje z rana😊

  • Sebastian Wójcik

    Krótko, słusznie i na temat. Do ostatniego punktu, wysypianie się, polecam apke Sleep Cycle, która w ostatnim tygodniu mocno odmienia moje życie, ustalając cykl snu i nbudzac mnie wtedy, gdy wstanie jest najłatwiejsze:p

    • Jako że kocham aplikacje i ciągle testuję nowe, tą też wypróbuję! Dzięki za podpowiedź. :D

  • przeczytane, zapamiętane, pora wprowadzić w życie jako dobre nawyki;)

  • Wszystkie rady świetne, ale pierwsza jest nie dla mnie. :( Mój mózg rano musi się „rozbujać”, najlepiej pracuje mi się po południu i wieczorem. Rano nie przychodzą mi do głowy żadne pomysły. :)

    • Ach, znam kilka takich osób, które pracują tylko późną porą. :)

  • Fantastyczny zestaw porad! Pod każdym z tych punktów mogę podpisać się z czystym sumieniem. Szczególnie przemawia do mnie praca rano.

    • Czyżby więcej tutaj rannych ptaszków? :D
      Dzięki! Dobrego dnia dla Ciebie!

  • Złote, cudowne, sprawdzone rady!
    BTW – przepiękne zdjęcia ilustrujące bloga :D

    • Dzięki, dzięki! :D Gdyby nie moja miłość do fotografii, nie wiem, czy blog by powstał. A tak – jest! :D

  • Ciekawa rada dot. nie włączania social media po przepracowanych 2 godzinach. Jako że prowadzę sklep internetowy, działam w social media. Ale faktycznie, rozpraszają cały czas. Spróbuję najpierw godzinę pracować na komputerze, bez wchodzenia na FB i IN :)

    • Ja podobnie – jeśli działam na blogach, to internety są wszędzie. :D
      Dlatego, aby nie przepaść do końca w social mediach, takie działania staram się zostawić na koniec swojej pracy, podobnie jak odpisywanie na maile, komentarze i tak dalej. Są to rzeczy prostsze i nie wymagające takiego skupienia jak inne zadania, które najlepiej zrobić rano, kiedy energii najwięcej, a i na social mediach nie zdążyłam jeszcze przepaść. :D
      Wtedy nawet dłuższe przeglądanie IG przy okazji publikacji nie jest tak straszne!

  • Pingback: 11 złych nawyków, które powinieneś zwalczyć, aby być produktywnym()