Ania Ulanicka

Jak dobrze pisać o sobie? Pomoc w tworzeniu zakładki about, CV, listu motywacyjnego.

Nawiązując do ostatniego wpisu na blogu o tym, by olać portfolio i budować markę osobistą, postanowiłam jeszcze chwilę drążyć temat. Tym samym podpowiem kilka konkretnych kroków, które pomogą Ci napisać ciekawą stronę about na swoim blogu, stronie internetowej lub portfolio, list motywacyjny, CV lub maila, w którym to CV załączysz szukając pracy.

Zwykle nie miałam większego problemu ze znalezieniem pracy, przekonania do swojej osoby kilkoma ciekawymi zdaniami w mailu lub spotkaniu w cztery oczy. I choć podejrzewam, że mogłam mieć więcej szczęścia, to skłaniam się również ku wersji, że mogło mieć na to wpływ kilka sztuczek, które przedstawiam w tym wpisie. 

Umówmy się, na początek. Wpis zbudowany jest tak, by odpowiadał na pytanie “Jak napisać ciekawy about na swoim blogu”. Jednak – wiele wskazówek jest na tyle uniwersalnych, że jeśli podejdziesz do nich sprytnie (czyt. skrócisz/wydłużysz opis), śmiało będziesz mogła wykorzystać je zarówno w innych miejscach i sytuacjach – chociażby kiedy prowadzisz prezentację lub chcesz przedstawić komuś swój produkt (a nawet wtedy, kiedy ruszasz na rozmowę kwalifikacyjną!). Od jak najlepszej strony oczywiście. 

Jeśli poznasz ogólne zasady mowy korzyści, nie będziesz miała problemu ze sformułowaniem jednego zdania, ale takiego w punkt, że wszystkim kapcie spadną i będą bić się o to, by z Tobą współpracować.

Ale – mimo że szczerze wierzę w to, że masz ogrom rzeczy do powiedzenia o sobie i są one fascynujące, to musimy skupić się na tym, by przedstawić Ciebie w takim świetle, aby Twoja persona była jak najbardziej atrakcyjna dla Twego potencjalnego klienta/ pracodawcy/ czytelnika bloga lub odwiedzającego Twoją stronę internetową. Jeśli się rozumiemy, możemy przejść do meritum sprawy.


Jak dobrze się przedstawić?

Pisząc fantastyczny about, CV, list motywacyjny warto zadać sobie kilka pytań i szczerze na nie odpowiedzieć. Jeśli to zrobisz, możemy uznać, że 3/4 roboty masz już za sobą i wystarczy tylko złożyć odpowiedzi w całość i mamy fantastyczny artykuł na Twój temat. To jedziemy!


Wartości, jakie dajesz!

⇒ Jaką wartość dajesz ludziom, którzy odwiedzają Twoją stronę?

/Czytają Twojego bloga/ będą z Tobą pracować/ oglądają Twoje portfolio/ słuchają Ciebie podczas prezentacji. 

Napisz w kilku zdaniach, co zyska osoba, która odwiedza Twoją stronę. Nie co Ty i jak robisz, tylko jakie korzyści wynikną z tego, że ktoś trafił akurat na Ciebie. Nauczysz czytelników organizować pracę? Pokażesz, jak szybko ugotować obiad w kwadrans? Pomożesz firmie lepiej ogarnąć nowy projekt? Konkrety! Jak poniżej:

Więc jeśli poszukujesz pomysłów na to, jak się rozwijać, fajniej pracować & być lepszym człowiekiem oraz satysfakcjonuje Ciebie tylko jakość, nie jakoś, zostań. Polubimy się!

⇒ Dla kogo jest Twoja strona?

(/blog/ portfolio/ prezentacja)?

Możemy najszczerzej na świecie pragnąć, by zadowolić każdą duszyczkę na tym świecie, jednak według powiedzeń naszych babć jeszcze się taki nie narodził, coby wszystkim dogodził.

No i mimo że moja duma ucierpiała, kiedy po raz pierwszy to usłyszałam (bo przecież chciałam pisać bloga dla wszystkich i robić fotki wszystkim!), to teraz wszem i wobec rozgłaszam, że kieruję bloga do tych, co chcą jakość, nie jakoś, a zdjęcia do tych, którzy czasem lubią zrobić coś pod prąd i szukają podobnego do siebie kompana.

Jak to napisałam w swoim about na blogu:

Mój blog jest dla tych, którzy wolą jakość, niż jakoś. Dla tych, którzy od przebłysku ekscytacji wolą stały błysk w oku i iskrę do działania. Dla tych, którzy od przykrego obowiązku wolą entuzjazm i pasję. I w końcu dla tych, którzy jak coś robią, to na sto procent!

Oraz w about w portfolio:

Ważne jest dla mnie robienie tego, co uwielbiam. Spontaniczność i chwytanie nieuchwytnego. Emocje i nieskrywana radość. Prawdziwość i bycie sobą. Robienie tego, co niekoniecznie poprawne politycznie, ale swoje i prosto z serca. Z charakterem, a jak trzeba – to i z pazurem.

Działanie na sto procent. I w zgodzie ze sobą.

Mam nadzieję, że za tym idzie super jasny przekaz. I to nie tak, że komuś bronię dostępu do mojego bloga lub z kimś nie będę współpracować „bo nie”. Wiem, że nie usatysfakcjonuję wszystkich, a wolę jednak swoją pracą satysfakcjonować i do tych, którzy będą zadowoleni z moich treści i mojej pracy wolę kierować to, co mam do przekazania. Innych nie będzie to interesować.

Jasne – nie od razu musisz to wiedzieć. I dobrze!!! Testuj, sprawdzaj – co Twoi czytelnicy lubią najbardziej, jakich Ty czytelników chcesz, z kim chcesz współpracować i kogo może zainteresować to, co masz do powiedzenia.

>> Zobacz wpis: Skąd czerpać inspirację (i czym ona właściwie jest)?


Informacje ogólne

⇒ Dlaczego ktoś powinien czytać Twojego bloga lub przejrzeć Twoje portfolio/CV? Co z niego wyciągnie?

Wiąże się to w powyższym. Jeśli lubisz jasne, pełne światła zdjęcia, zajrzyj tam czy siam. Czyli znowu – korzyści dla odwiedzających! Czego nowego się ktoś może tu dowiedzieć? Co masz do zaoferowania pracodawcy? Ciągle zadawaj sobie pytanie: w jaki sposób mogę pomóc?

⇒ Jakie tematy poruszasz? (Jakie projekty robisz, itd.)

Określ, w jakiej tematyce się obracasz. Możesz tu opisać kategorie postów, tematy fotografii, jaką wykonujesz, zakres projektów, które najbardziej Ciebie interesują i w których jesteś najlepsza.

Dlaczego możesz się mądrzyć? 

Dzięki czemu możesz zostać lepiej odebrana i umocnić swoją wiarygodność? Napisz tu o osiągnięciach, które w jakiś sposób potwierdzają Twoje umiejętności. Coś, co udało Ci się w danej sferze już osiągnąć. 

Ja opisałam chociażby staż zajmowania się fotografią lub ranking Jasona Hunta, Ty możesz wpisać duże marki, z jakimi pracowałaś, czas, w jakim regularnie prowadzisz bloga, koła naukowe, na których uczęszczałaś na studiach, wyjazdy za granicę w trakcie studiów, na których miałaś okazję nauczyć się nowych umiejętności. To wszystko ma znaczenie!

Jak to wszystko się zaczęło?

Opisz, co tknęło Ciebie do założenia bloga/ własnej działalności/ kiedy zaczęłaś pałać pasją do zrównoważonego budownictwa. ;) Czy był to jakiś konkretny moment, czy może od zawsze czułaś fascynację tym tematem? Opowiedz ciekawą historię!

>> Zobacz wpis: Dlaczego warto mieć bloga, jeśli prowadzisz biznes (nie tylko w internecie)


Twój charakter

⇒ Twoje cechy charakteru, które mają wpływ.

Wierzę bardzo mocno w to, że Twoje unikalne cechy charakteru mają ogromny wpływ na to, jaki jest Twój biznes i jak Ty jesteś w nim postrzegana. Jest to jedyna rzecz, która jest w stanie Ciebie wyróżnić, więc pozwól wypłynąć jej na wierzch i mieć wpływ na to, jak jesteś odbierana Ty w całości. 

Potraktuj chociażby swoją stronę „O mnie” jako swoją wizytówkę. Robisz biznes/ zaczynasz pracę/ chodzisz na rozmowy kwalifikacyjne/ szukasz klientów. WSZĘDZIE się sprzedajesz!

Zawsze podkreślaj takie informacje, które mogą pomóc. No bo przecież umiejętność rozwiązywania konfliktów jest jedną z tych umiejętności miękkich, które są niezwykle ważne, podobnie opanowanie lub szybkie podejmowanie decyzji. Umiejętnością obejrzenia trzech sezonów serialu w ciągu jednego dnia nie zawsze warto się chwalić. 

>> Zobacz wpis: Chcesz osiągnąć sukces? Olej portfolio, zacznij budować markę osobistą!


Rzecz, o której zapominają wszyscy (w tym ja).

Chcemy zapobiec sytuacji, kiedy ktoś po przeczytaniu Twojej prezentacji, odpowie “AHA” i wyjdzie ze strony.

Nie, nie ma być “aha”. Ma być: “Rozgość się na moim blogu i zajrzyj do chętnie odwiedzanego wpisu o tym, jak zrobić super danie w kwadrans!” lub “Jeśli zainteresowałam Ciebie swoją osobą, pozwól mi się przedstawić i zadzwoń do mnie na nr: 123!”. W tym miejscu wyznacz jedną czynność, wg Ciebie najbardziej istotną, którą będzie mógł wykonać odwiedzający Twoją stronę lub czytający Twojego maila.

Jeśli tego nie zrobi – jego strata. Ale niech wie, co ma zrobić, jak już uda Ci się go zainteresować – kuj żelazo, póki gorące! :)

Category
PRACA
Share on

You may also like

Previous Post

Chcesz osiągnąć sukces? Olej portfolio, zacznij budować markę osobistą!

Next Post

Nie ma lepszego dnia niż dziś, by zacząć.