Ania Ulanicka

Jak założyć ładnego, profesjonalnego bloga? Praktyczne rady na początek

Jak zacząć prowadzić bloga, by był zarówno ładny, jak i profesjonalny?  Praktyczne rady na początek.

Zdaję sobie sprawę, że początki blogowania mogą wydawać się dość skomplikowane. Własna domena czy jednak nie, tematy wpisów, szablon, zdjęcia – mnogość tych zagadnień może spędzać sen z powiek i odstraszyć najodważniejszych. Jednak wystarczy dopilnować kilku rzeczy (według mnie obowiązkowych), by założyć ładnego, profesjonalnego bloga.

Takiego, który przyciągnie wzrok odwiedzających swoją estetyką i dopracowaniem. Nie oszukujmy się, lubimy odwiedzać miejsca, które cieszą nasze oczy i są przyjemne w odbiorze. Lubimy też miejsca łączyć z twórcami, więc warto prowadzić bloga w taki sposób, by dać się lepiej poznać. I, co najważniejsze, planować pracę nad nim tak, by treści pojawiały się na nim regularnie.


Jak zacząć prowadzić bloga, by był zarówno ładny, jak i profesjonalny? 

Zadbaj o własną domenę 

Jeśli zakładasz właśnie swojego bloga, radzę nie brać pod uwagę nic innego, jak tylko własną domenę i hosting. Wygląda to dużo bardziej poważnie i profesjonalnie. Jeśli nie masz pomysłu na adres bloga – możesz zawsze wykorzystać swoje imię i nazwisko. Ja nie miałam, dlatego zdecydowałam się na to rozwiązanie. Z dzisiejszej perspektywy uważam, że to fantastyczny pomysł. Wszyscy od razu razu wiedzą, kto swoi za tym blogiem.

Pierwszym hostingiem, z jakiego skorzystałam i z którego korzystam do dziś, jest zenbox. Cenię ich absolutnie bezproblemową i chyba najszybszą na świecie obsługę klienta.

Jeśli chodzi o koszty – domena to początkowo kilkanaście złotych, po roku kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Hosting to na początek koło 200 zł rocznie. To raptem kilka wyjść na miasto, więc nie traktujcie tych kosztów jako wymówki od własnej domeny. ;)

Kup ładny szablon 

Od samego początku prowadzę bloga na WordPressie, którego obsługuję sama. Fakt, wiele razy użyłam niecenzuralnego słowa, kiedy się poznawaliśmy, ale jakoś udało mi się przez to przebrnąć. Na początku ciężko będzie wyczuć, jaki szablon się sprawdzi i jakich dokładnie funkcjonalności potrzebujesz, więc celowałabym w coś tańszego i prostszego. Po jakimś czasie dowiesz się, co potrzebujesz zmienić i wtedy warto zainwestować w coś droższego. Szablon możesz znaleźć na Theme Forest albo Creative Market. Na Creative Market znajdziecie dodatkowo mnóstwo fantastycznych materiałów dla kreatywnych.

Podczas wyboru szablonu zwróć uwagę na to, by był ładny, prosty i przejrzysty, czy intuicyjnie się po nim poruszasz. Niektóre oferują tyle dodatków, kolorów, udziwnień, że cudem jest się w tym połapać. Sprawdź również, czy tekst łatwo i przyjemnie się czyta, czy akapity są przejrzyste, czy nagłówki są wyróżnione i fajnie wyeksponowane.

Wrzucaj ładne zdjęcia 

Nie musisz od razu być mistrzem fotografii i wrzucać na bloga ósmych cudów świata. Warto jednak podszkolić się w zdjęciach (zajrzyj do kategorii fotografia) lub wybierać na tyle ładne zdjęcia stockowe, by blog wyglądał estetycznie. Dobre stocki to na przykład Kaboompics lub Unsplash. Możesz również od czasu do czasu umówić się z fotografem i zrobić większą sesję lifestylową (kilkanaście – kilkadziesiąt zdjęć Ciebie w miejscu pracy, narzędzi pracy, produktów i tak dalej), dzięki czemu zapewnisz sobie content na dłuższy czas i będziesz korzystać z tych fotek miesiącami.

Może zrobimy coś takiego, jak z Pauliną?

Jak zacząć prowadzić bloga, by był zarówno ładny, jak i profesjonalny?  Praktyczne rady na początek.

Zrób fajną stronę O MNIE ze zdjęciami i opisem

Często na blogach nie jestem w stanie znaleźć ani jednego zdania na temat jego twórcy, jego imienia czy zdjęcia. Miejsce w sieci dobrze jest połączyć z twarzami ich twórców. Wrzuć jakąś fajną fotkę siebie, napisz o tym, dlaczego założyłeś bloga, co chcesz nim przekazać, czym się zajmujesz i co robisz w wolnym czasie. Nie spinaj się zbytnio i nie rób z tego oficjalnego listu. Niech to będzie luźne, przyjemne i pozwalające Ciebie polubić.  

Koniecznie sprawdź wcześniejszy wpis na blogu “Jak dobrze pisać o sobie? Pomoc w tworzeniu zakładki about, CV, listu motywacyjnego”.

Podepnij media społecznościowe

Stwórz profile w mediach społecznościowych, które są dla Ciebie interesujące i które będziesz chciał prowadzić. Jeśli chcesz przeczytać na ten temat więcej, sprawdź wpisy, które linkuję poniżej. Dopilnuj, by nazwy kont w social mediach miały taką nazwę, jak Twój blog – jest to wtedy dużo łatwiejsze do znalezienia.  

Pomocne wpisy:

Stwórz plan postów i pogrupuj w kategorie

Zaplanuj sobie na początek 10-12 tematów, które chciałbyś poruszyć w pierwszej kolejności. Napisz do nich szkice i pogrupuj w kategorie, jakie będą przeważały na Twoim blogu. Na początku niech będą trzy, cztery. Dzięki kategoriom dużo łatwiej będzie Ci planować wpisy na późniejsze tygodnie. Wystarczą dwa wpisy w każdej kategorii i już masz osiem pomysłów na wpisy.

Więcej o blogowaniu przeczytasz tutaj:

Trzymaj się swojego tematu, ale daj się poznać 

Na początku chciałam pisać o wszystkim i o niczym, ale okazało się, że nie jest to aż tak interesujące dla odbiorcy, jak moja konkretna i praktyczna wiedza na temat fotografowania, blogowania, organizacji i prowadzenia biznesu. Mimo wszystko ludzie czytający bloga chcą też mnie poznać, dlatego od czasu do czasu wrzucam posty bardziej lifestylowe. Dzięki temu znajdujemy wspólne punkty, zainteresowania, możemy się lepiej poznać i mam nadzieję polubić. 

Jeśli chcesz rozkręcić bloga, postaw na regularność

Nie ma w tym żadnej magii. Jeśli założysz bloga, a na nim nie publikujesz, wejść po prostu nie będzie. Za każdym razem, kiedy marudziłam na wyświetlenia na blogu okazywało się, że po prostu nie było czego na nim czytać! Według mnie lepiej publikować wpis w każdy poniedziałek niż w comiesięcznych zrywach.

Przygotuj się wcześniej. Zaplanuj tematy, zrób szkice postów i raczej w tym temacie nie stawiaj na spontaniczność. Przynajmniej w moim przypadku totalnie to nie działa!

Category
Blogowanie

You may also like

Previous Post

Jak prowadzić kilka kont w mediach społecznościowych tak, aby nie dublować treści?

Next Post

#springinspiration - kwiecień - książki, podcasty, blogi, rozmowy, dodatki!