Ania Ulanicka

Jak zbudować markę, nie tylko biznes?

Jak zbudować markę? Kiedy zaczynałam rozwijać swoją firmę, intuicyjnie czułam, że to powinno być coś więcej, niż tylko zarabianie pieniędzy. Oczywiście to nie to, żebym od razu wiedziała, o co dokładnie mi chodzi i z czym to się je.

Chciałam, żeby moja usługa kojarzyła się z czymś konkretnym. Wywoływała określone uczucia. Sprawiała, że ludzie coś dzięki temu, co robię, ulepszą. Stworzą fajne wspomnienia. Nauczą się czegoś. Przeżyją coś fajnego.

Wiedziałam, że rozwijanie firmy tylko dla pieniędzy daleko mnie nie zaprowadzi. Wręcz przeciwnie – jest to najprostsza i najszybsza droga do zniechęcenia i zawodowego wypalenia.

W poszukiwaniu czegoś więcej, trafiłam na mnóstwo materiałów o prowadzeniu mediów społecznościowych i o tym, jak zbudować markę. Czytałam o tym, jak stworzyć markę osobistą. Jak doceniać klientów. Jak przyciągać ludzi do siebie swoim podejściem i miłą obsługą. Wszystko to zaczęło trafiać na swoje miejsce. Jak zbudować markę, kiedy dopiero zaczynasz? Co zrobić, by była nie tylko biznesem, dzięki któremu zarobisz, ale również czymś ciekawym na rynku? Mam nadzieję, że te kilka rad i Wam w tym pomoże.

Jak zbudować markę, nie tylko biznes?


1 | Przedstawiaj siebie jako eksperta

W jaki sposób to zrobić? Na blogu, w mediach społecznościowych pokazuj, że znasz się na tym, co robisz. Że się tym interesujesz, rozwijasz, szkolisz i że nie bez powodu zajmujesz się właśnie tym tematem, a nie innym.

Możesz pisać na ten temat artykuły, nagrywać stories i pokazywać backstage. Publikować posty, w których wyjaśniasz, na czym dokładnie polegają konkretne aspekty Twojej pracy. Skup się na pytaniach, jakie dostajesz od swoich czytelników, obserwatorów, klientów i dawaj na nie odpowiedź. Ja wykorzystuję pytania, które najczęściej zadają mi w mailach klienci, lub z którymi przychodzą do mnie w prywatnych wiadomościach obserwatorzy.

Boisz się przekazywania darmowej wiedzy? Nie musisz zdradzać od razu całego swojego know – how!

Jasne, na pewno masz procesy czy triki, o których nie chcesz opowiadać wszem i wobec. To całkowicie zrozumiałe. Ale dzięki zajawkom, ciekawostkom, którymi bez problemu możesz się podzielić, przedstawisz siebie jako eksperta. Zbudujesz dzięki temu zaufanie u osób, które Ciebie czytają, oglądają i które skorzystają z Twoich usług.

TIP 1: Które z pytań od Twoich klientów pojawiają się w mailach najczęściej? Z jakimi pytaniami najczęściej przychodzą do Ciebie obserwatorzy w komentarzach czy wiadomościach prywatnych? Notuj je w Google Keep czy innej aplikacji, a później wykorzystaj je jako tematy na najbliższe posty. Odpowiedz na któreś z nich w artykule na blogu, poście na Instagramie czy w pogadance na stories. Ja ciągle trzymam rękę na pulsie, jeśli chodzi o najczęściej pojawiające się pytania i dzięki temu mam naprawdę spory zapas tematów na content!

→ Przydatny wpis: Jak się przełamać do mówienia na instagramowych stories?

Jak zbudować markę? Przedstaw siebie jako eksperta.

Jak zbudować markę? Przedstawiaj siebie jako eksperta.


2 | Skup się na tym, jak wyglądają Twoje miejsca w sieci i co w nich publikujesz

Jeśli masz stronę internetową, fanpage czy konto na instagramie, sprawdź, czy są one łatwe do znalezienia, jasne i czytelne.

Zrezygnowałabym z trudnych do zapamiętania czy zapisania nazw, żeby nie komplikować odnalezienia Twoich profili nowym osobom. KONIECZNIE zadbaj o to, by Twoje imię i nazwisko było łatwe do znalezienia w bio na instagramie czy facebookowym fanpege’u. Nie ma nic bardziej kłopotliwego dla mnie niż odpowiadanie na wiadomości od osób, które nawet nie wiem, jak się nazywają.

Zadbaj o dobrą zakładkę ABOUT na swojej stronie.

Napisz nie tylko o tym, czym się zajmujesz i w jaki sposób możesz pomóc klientom (sprawdź, czy na pewno to jest jasne!), ale koniecznie podaj kilka personalnych informacji o sobie. Daj się polubić również od tej zwyczajnej, ludzkiej strony. Jeśli potrzebujesz pomocy w jej napisaniu, zajrzyj do wpisu: jak dobrze pisać o sobie.

Nie da się mówić o miejscach w sieci nie wspominając o dobrych zdjęciach.

Nie musisz inwestować w to na samym początku, ale z czasem naprawdę warto pomyśleć o profesjonalnej sesji zdjęciowej. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo zwracamy podświadomie uwagę na to, w jaki sposób się ktoś prezentuje. Czy się uśmiecha? Czy jego ubiór wskazuje na to, że relacja będzie bardziej oficjalna czy mniej? Czy bije od niego pozytywna energia? Czy jest godny zaufania? Te wszystkie informacje można wyczytać z jednej fotografii! 

Napisz o tym, czego klient może od Ciebie oczekiwać.

Jak możesz pomóc swojemu klientowi? Jakie produkty czy usługi oferujesz? Czy na pewno jasno wynika to z Twojego profilu? Wydaje się to być oczywistą oczywistością, ale zaufaj mi na słowo – nie zawsze potrafiłam szybko wywnioskować, jakich usług mogę oczekiwać od biznesu, który widziałam na Instagramie.

TIP 2: Sprawdź trzy rzeczy w swoich miejscach w internecie: czy nazwa jest prosta i taka sama na wszystkich stronach i w mediach społecznościowych, czy wszędzie jasne jest to, jak się nazywasz? Czy masz fajny, przyjaźnie napisany „about” na swojej stronie, fanpejdżu, bio na Instagramie? Czy to, co oferujesz, jest jasno przedstawione na Twoich profilach? Dodatkowo, jeśli Twoje miejsca w sieci zdobią tylko selfie, może czas pomyśleć o profesjonalnej sesji zdjęciowej? :)

Jak zbudować markę? Skup się na tym, jak wyglądają Twoje miejsca w sieci i co w nich publikujesz

→ Przydatny wpis: Jak dobrze pisać o sobie? Pomoc w tworzeniu zakładki about, CV, listu motywacyjnego.


3 | Stwórz strategię marketingową dla swojej marki

Jeśli dobrze to rozegrasz i zaplanujesz, będziesz ciągle mieć content.

Ja już dawno przestałam polegać na natchnieniu i spontaniczności. Każdy miesiąc publikacji na blogu, instagramie i stories mam mniej więcej z góry zaplanowany. Wiem, jakie artykuły pojawią się na blogu i jakie tematy będą przeważać w danym tygodniu na Instagramie. Zapisuję pomysły, które podrzucacie mi w komentarzach i wiadomościach prywatnych, a od czasu do czasu robię ankiety. Sprawdzam, które artykuły na blogu czytacie najczęściej i oczywiście trzymam się takich, które MI dają najwięcej frajdy. Nie planuję wszystkiego od początku do końca, ale nie startuję z publikacjami choć z wstępnym planem. Mam miejsce na spontaniczność, ale jednocześnie mam pewność, że w każdym tygodniu poruszę ważne dla mnie i dla Was tematy. To jest tak ważne, że nie możesz z tego zrezygnować, bo przegrasz, zanim zaczniesz.

TIP 3: Zaplanuj 4 następne wpisy na blogu / posty na Instagramie / pogadanki na stories. Zrób do nich wstępny plan, zrób szkice tekstów czy tego, co masz powiedzieć, a później to dopracuj. Sprawdź, jak działasz, kiedy jesteś lepiej przygotowany.

→ Przydatny wpis: Czym jest content marketing i jak się do tego zabrać? Rozmowa z Marcinem


4 | Pokaż swoją osobowość

Mój ulubiony punkt! Klienci kupują od ludzi, a nie od marek. Serce bije szybciej, kiedy markę prowadzi osoba, którą da się polubić.

Która tak jak Ty lubi masło orzechowe, ma podobne problemy ze swoim kotem i też uwielbia Grace and Frankie. Osoby, które są trochę podobne do nas, podświadomie nas do siebie przyciągają. Chętniej wybieramy to, co znamy (również podświadomie), więc szybciej zdecydujemy się skorzystać z usług osoby, którą w jakikolwiek sposób już kojarzymy. Czy przypominasz sytuację, kiedy chciałeś polecić komuś dobrego dietetyka czy trenera? Na pewno w pierwszej kolejności pomyślałeś o osobie, z którą już się zetknąłeś. Nieważne, czy było to osobiste spotkanie, przeczytany wpis na blogu czy wymiana wiadomości na Instagramie. Najpierw szukamy w gronie osób, które kojarzymy.

Jak zbudować markę? Znajdź to, co wyróżnia Ciebie na rynku. Twoja osobowość jest częścią Twojej marki, więc upewnij się, że ją pokazujesz.

Nie musisz od razu uprawiać instagramowego ekshibicjonizmu, ale kilka pozytywnych, ekscytujących aspektów możesz wykorzystać w budowaniu swojej marki osobistej. Nie bój się opowiedzieć o filmach, które widziałeś ostatnio, inspirujących książkach, wystawie, na której ostatnio byłeś czy super wegańskiej szamce, która podbiła Twoje serce. Daj się lubić jako człowiek, a to na pewno wpłynie na przyjazny obraz Twojej marki.

TIP 4: Na początek podziel się na Instagramie 5 prywatnymi faktami o sobie, o których być może nikt nie ma pojęcia. Może potrafisz śpiewać? Albo masz dwa zwariowane koty? Albo pieczesz super drożdżówki (jeśli to ostatnie – koniecznie zaproś mnie na kawę, kocham ciasto drożdżowe!)? Zachęć obserwatorów, by zrobili to samo. Zobaczysz, jaka to fajna i angażująca zabawa.

→ Przydatny wpis: Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych. Trzy zasady wg Malca

Jak zbudować markę? Pokaż swoją osobowość!

Jak zbudować markę? Pokaż swoją osobowość!


5 | Zainwestuj w relacje!

Jeśli budujesz swoją markę, musisz inwestować w relacje.

Nigdy nie wiesz, który klient poleci Ciebie dalej czy przyprowadzi do Ciebie kolejnego super klienta, który okaże się mega szansą dla Twojej kariery. Dowody społeczne w postaci opinii na temat Twojej usługi czy polecenia potrafią zdziałać cuda. Z dużo większym prawdopodobieństwem skorzystamy z usługi osoby, którą polecił nam ktoś znajomy niż z usługi osoby, której totalnie nie znamy. Znowu: chcemy pracować z ludźmi, których kojarzymy! Dlatego zrób jakiś dodatkowy ekstra krok. Zaskocz swojego klienta. Dbaj o każdego tak, jakby był klientem wartym milion dolarów. Niech poczuje się zaopiekowany i zadbany przez Ciebie, a na pewno będzie Ciebie dobrze wspominał i szepnie o Tobie słowo, kiedy będzie trzeba.

TIP 5: Pomyśl, w jaki sposób możesz zaskoczyć swoich klientów przy następnym zleceniu. Nie musi to być coś wielkiego.

→ Przydatny wpis: Jak szukać klientów? 10 sposobów, które mogą Ci w tym pomóc


Podsumowując: jak zbudować markę, nie tylko biznes?

  1. Przedstawiaj siebie jako eksperta – nie bój się dzielić wiedzą, którą posiadasz w temacie, jakim się zajmujesz. Wzbudzisz zaufanie ludzi, którzy się z Tobą zetkną.
  2. Skup się na tym, jak wyglądają Twoje miejsca w sieci i co w nich publikujesz – zadbaj o dobrą zakładkę „about”, bio na Instagramie i zdjęcia, które Ciebie przedstawiają.
  3. Stwórz strategię marketingową dla swojej marki – planuj publikacje, blogowe wpisy i posty w mediach społecznościowych. Będzie Ci dużo łatwiej zachować regularność.
  4. Pokaż swoją osobowość – marka osobista to coś wspaniałego!
  5. Zainwestuj w relacje – nigdy nie wiesz, kto poleci Ciebie dalej.

I żeby ten wpis nie został tylko teoretycznymi radami, szczerze zachęcam, byś zaczął pracę od razu. Może przydzielisz sobie jeden z tych punktów na każdy kolejny tydzień? Mam nadzieję, że uda Ci się dzięki temu wskoczyć na kolejny level.

Category
Biznes, Fotografia

You may also like

Previous Post

Best of 2019 - 20 najważniejszych zdjęć 2019

Next Post

Najważniejsza zasada produktywności - praca głęboka