Jak myślisz, jaką opinię ma Twoja marka? Czy wiesz, dlaczego Twoi klienci chcą pracować właśnie z Tobą? Jeśli miałabyś wymienić swoje atuty poza tymi dotyczącymi Twoich profesjonalnych umiejętności, co by to było? Wszystkie odpowiedzi na te pytania mówią o tym, jaka jest Twoja marka osobista. Porozmawiajmy więc o tym, dlaczego warto i jak zbudować markę osobistą. Zanim jednak przejdziemy do konkretów, powiem Ci kilka słów na temat tego, dlaczego marka osobista jest tak ważna.
Marka osobista – dlaczego jej rozwijanie jest tak ważne?
Na pewno miałaś w swoim życiu sytuację, kiedy potrzebowałaś usługodawcy. Nie wiem, jak jest u Ciebie, natomiast ja przyzwyczaiłam się do pytania o polecenia znajomych. Nieważne, czy chodzi o osobę, z którą miałabym współpracować przy długoterminowym projekcie, czy osobę, która zrobi mi makijaż na sesję.
Wyobraź sobie sytuację. Rozwijasz swoją firmę i potrzebujesz zaktualizować identyfikację wizualną Twojej marki. Na grupach i portalach widzisz mnóstwo firm, które mogłyby Ci pomóc i które teoretycznie powinny wzbudzać Twoje zaufanie. Ich portfolia wyglądają obiecująco, a opinie na stronach świadczą o rzetelności i efektach. Z drugiej strony Twoja przyjaciółka poleciła Ci Agnieszkę, mówiąc, że jej i paru jej znajomym zrobiła fantastyczne identyfikacje, a poza tym jest sympatyczna i niezwykle dobrze się z nią pracuje. Jak myślisz, na którą współpracę szybciej byś się zdecydowała? Bardzo możliwe, że chciałabyś współpracować z Agnieszką, którą już tak jakby trochę znasz i choć trochę jej ufasz.
Nasz mózg lubi to, co już zna. Dąży do sytuacji, które są choć trochę znajome, a co za tym idzie – prawdopodobnie mniej niebezpieczne. W związku z tym ma poczucie choć odrobiny stabilności. Tak samo jest z ludźmi. Jeśli zdążyłaś stworzyć z kimś choć minimalną więź, prawdopodobnie poczujesz do tej osoby odrobinę sympatii.
Marka osobista sprawia, że masz szansę taką więź nawiązać.
Czym jest marka osobista?
Marka osobista jest unikalną mieszkanką osoby, jej imienia i nazwiska lub nazwy firmy, wartości, wizerunku, postaw, kompetencji, umiejętności. Towarzyszą jej spójne działania zewnętrzne, na przykład marketingowe.
Marka osobista jest atmosferą, jaką roztaczamy wokół siebie. W rozwijaniu silnej marki nie chodzi tylko o rzetelność, dotrzymywanie deadline’ów i kierowanie swoich usług do odpowiednich klientów. Tu chodzi również o to, jaka atmosfera panuje we współpracy z rozwijaną przez Ciebie marką. Warto zastanowić się nad tym, czy lekko się z Tobą współpracuje? Czy sytuacje konfliktowe są w łatwy sposób rozwiązywane? Jak jesteś nastawiona do ludzi? Lubisz to, co robisz i podchodzi do swojej pracy z radością?
W budowaniu silnej marki osobistej nie chodzi tylko i wyłącznie o profesjonalizm, którego wierzę, że Tobie nie brakuje. Chodzi również o przyjemność obcowania z Tobą, sympatię i ludzką twarz.
Ludzie uwielbiają pracować z ludźmi, jesteśmy gatunkiem stworzonym do budowania więzi. Polecamy ludzi, których znamy i pracujemy z ludźmi, których lubimy. Żaden profesjonalizm ani cena nie nadrobią ciężkiej atmosfery, w której można zawiesić siekierę.
Pamiętaj również o tym, że każdy ma i rozwija markę osobistą.
Jeśli jesteś twórcą, freelancerem, jednoosobową marką, pamiętaj o tym, że zawsze budujesz jakąś markę osobistą. Każde Twoje działanie, publikacja, post, odpowiedź jest krokiem w kierunku budowania Twojej marki osobistej. Nie ma możliwości, by zrezygnować z budowania marki. Markę budujesz każdym swoim działaniem, więc pamiętaj, by budować ją świadomie.
Dlaczego warto budować markę osobistą? Korzyści z budowania marki osobistej.
Po tym, co przeczytałaś wyżej, możesz wyodrębnić kilka powodów, dla których warto budować markę osobistą. Przedstawię jeszcze kilka, być może trochę bardziej konkretnych i mierzalnych.
Szybciej rozwijasz firmę.
Nie skłamię, jeśli powiem, że intuicyjna decyzja o budowaniu marki osobistej przyspieszyła rozwój mojej działalności. Od samego początku przedstawiałam siebie z imienia i nazwiska oraz komunikowałam, kim jestem poza tym, że jestem fotografką. Pokazywanie kawałeczka (każdy z nas decyduje, jak dużego) mojego codziennego życia, mówienie o tym, co lubię i jaka jestem zdecydowanie ociepliło mój wizerunek. A co za tym idzie, przyśpieszało proces zdobywania kolejnych zleceń.
Z silną marką osobistą zarabiasz więcej.
Kiedy rozwija się rozpoznawalność w jakimś nawet niewielkim kręgu, a zleceń mam coraz więcej, idą za tym korzyści finansowe. Dość szybko mogłam podnosić swoje ceny, bo wiedziałam, że: a) kalendarz mam na tyle wypełniony współpracami, że kolejni klienci i tak przyjdą, b) opinie o mojej pracy były tak dobre, że mogłam sobie pozwolić na wyższe ceny adekwatne do jakości. Klienci byli przekonani, że moje usługi są wysokiej jakości oraz że podczas współpracy ze mną będą czuć się dobrze i pewnie.
Budujesz pozycję eksperta.
W pewnym momencie odbiorcy zaczynają kojarzyć Twoje imię i nazwisko z konkretnym tematem. Jeśli rozwijasz swoją markę osobistą dość długo, zostaniesz zapamiętana jako ekspertka w charakterystycznej właśnie dla Ciebie dziedzinie. W związku z tym nie tylko zostajesz pierwszym wyborem dla swoich potencjalnych klientów, którzy kojarzą Ciebie jako ekspertkę, ale również polecają Ciebie dalej. Być może jesteś zapraszana do wywiadów lub jako prelegentka na konferencje. Z każdym takim wydarzeniem Twój krąg odbiorców się poszerza, a Twoja pozycja jest coraz bardziej stabilna.
Możesz selekcjonować współprace.
Im więcej osób Ciebie kojarzy, im więcej masz klientów, im bardziej Twój kalendarz jest zabookowany, tym większe prawdopodobieństwo tego, że współprac masz więcej, niż możesz obsłużyć. Dzięki temu możesz wybierać projekty, którymi chcesz się zająć. W związku z tym zajmujesz się projektami, które dają Ci najwięcej radości (oraz, prawdopodobnie, są najciekawsze i najbardziej dochodowe), a co za tym idzie, masz większą satysfakcję z wykonywanej przez Ciebie pracy.
Jak zbudować markę osobistą? 5 kroków do silnej marki osobistej.
Budowanie marki to długotrwały proces, który nigdy się nie kończy. W związku z tym działań związanych z budowaniem marki osobistej powinnaś podejmować się każdego dnia. Jak zbudować markę osobistą? Możesz zacząć od tych pięciu kroków.
Zaprojektuj wizję i misję.
Nie da się zbudować silnej marki osobistej nie wiedząc, po co w ogóle wychodzisz do świata. Odpowiedz na pytania: co jest dla Ciebie ważne? Co chcesz zmienić? Jakie Twoje umiejętności pomogą osobom w Twoim otoczeniu? Odpowiedzenie sobie na te pytania jest obowiązkowe, byś mogła dowiedzieć się, po co robisz to, co robisz. Budowanie własnej marki to maraton, nie sprint. Aby budować markę z radością przez długi czas, potrzeba silnego, wewnętrznego motywu.
Bądź autentyczna.
Przez cały wpis posługiwałam się zwrotem budowanie marki osobistej, aczkolwiek wolę posługiwać się innym: rozwijanie marki osobistej. Jestem przekonana, że budowanie i kreowanie wymyślonej marki, jest rozwiązaniem na krótką metę. Marka osobista jest zestawem naszych naturalnych cech, umiejętności i talentów, dlatego też nie da się jej wykreować i wymyślić. Jeśli jesteś szczera i autentyczna, proces rozwijania marki Ciebie nie zmęczy, a dodatkowo przyciągniesz do siebie osoby, z którymi naprawdę się dogadujesz.
Bądź ekspertem w swojej dziedzinie i nieustannie się rozwijaj.
Mimo że marka osobista stawia duży nacisk na naturalne cechy charakteru i osobowości, to nie istnieje bez konkretnych umiejętności. Kiedy zajmujesz się czymś, w czym naturalnie jesteś dobra, możesz rozwinąć te umiejętności do eksperckiego poziomu. Zadbaj o to, by nieustannie się rozwijać, uczyć, poszukuj mentorów i ludzi, którzy mogą przyspieszyć proces Twojego rozwoju. Nie oszczędzaj na tym i dbaj o to, by być coraz lepszą w tym, czym się w swojej marce zajmujesz.
Konsekwentnie buduj zaufanie do siebie.
Trudno rozwijać silną markę osobistą na nierzetelności i braku zaufania. Jeśli chcesz, by Twoja marka była naprawdę silna, pokaż klientom, z którymi pracujesz, że naprawdę można na Ciebie liczyć i na Tobie polegać. Oczywiście nie da się tego zrobić w ciągu kilku dni czy tygodni, dlatego konsekwencja i rzetelność powinny być DNA Twojej marki. Zobaczysz jednak, że takie działania na pewno przyniosą wspaniałe korzyści.
Pokaż swoją markę światu!
Marka istnieje wtedy, kiedy ma swoich odbiorców. To od Ciebie zależy, jak szeroko grono będzie miało przyjemność Ciebie poznać. Wybierz narzędzia, które najbardziej do Ciebie pasują i za ich pomocą konsekwentnie buduj swoją markę osobistą. Może to być blog, newsletter lub Instagram (posty, reels czy live’y). Możesz pisać, mówić, nagrywać, występować na konferencjach albo brylować w towarzystwie jako królowa networkingu. Wiesz najlepiej, w czym czujesz się dobrze. Decyzja należy do Ciebie!
Jak zbudować markę osobistą… jako introwertyk?
Czy da się budować markę osobistą jako introwertyk? Oczywiście, że tak! Jestem tego najlepszym przykładem. Wstydzę się, kiedy poznaję nowych ludzi. Po wydarzeniach, gdzie dzieje się naprawdę dużo, najchętniej zamknęłabym się w domu na tydzień i ładowała swoje introwertyczne baterie. Ciężko jest mi spontanicznie nawiązywać znajomości i z totalnym luzem podchodzić do nowych osób. Swoje pierwsze insta stories nagrywałam trzy dni, a przed pierwszą relacją na żywo nie spałam chyba pół tygodnia!
I właśnie to jest piękne w rozwijaniu marki osobistej. Jeśli znasz siebie i wiesz, w czym się dobrze czujesz, możesz (a nawet musisz) dopasować markę osobistą do siebie. Ja postanowiłam nabyć umiejętności, które pomagają mi wychodzić do ludzi i mówić do telefonu. Przede wszystkim znalazłam na tyle optymalne formy do budowania mojej marki, że w tym momencie przychodzi mi to z łatwością.
Najważniejsze w budowaniu marki osobistej jest to, by budować ją autentycznie i szczerze. Właśnie na tym polega marka osobista – na prawdziwości i działaniu w zgodzie z Twoimi wartościami.
Masterclass Silna Marka Osobista
Zapisz się na masterclass Silna Marka Osobista, który odbędzie się już w czwartek 16 lutego 2023 r. To 3 – godzinne praktyczne spotkanie z sesją Q&A oraz kartami pracy, podczas którego dowiesz się jak rozwijać magnetyczną markę osobistą, odnaleźć swój charakterystyczny element, przyciągać wymarzone współprace, wyróżnić się i zarabiać więcej.
Czego się dowiesz:
- czym jest silna marka osobista i dlaczego warto rozwijać ją świadomie,
- jak odnaleźć swój wyróżnik i wykorzystać go w działaniach w internecie,
- jakie jest 6 elementów silnej marki osobistej i jak wdrożyć je u Ciebie,
- jak dzięki silnej marce osobistej przyciągać wymarzonych klientów i współprace, które naprawdę czujesz,
- jak szybciej rozwijać biznes i zarabiać więcej,
- jak wzmacniać relacje z innymi, budować zaufanie i lubiany wizerunek marki,
- lepiej poznasz swoją markę i sens jej działania,
- będziesz mieć okazję do zadania mi pytań w sesji Q&A,
- i w końcu – będziesz lepiej wiedzieć, co robić, by mieć satysfakcję ze swojej pracy i poczucie autentyczności w tym, co robisz.
Masterclass odbędzie się w czwartek 16.02.2023 r. w godzinach 18:00 – 21:00. Po spotkaniu otrzymasz nagranie, które dostępne będzie przez 3 miesiące – nie musisz być na żywo, choć ogromnie do tego zachęcam.
Do zobaczenia!
Aneta Boritzka napisał
Zaufanie i autentyczność myślę, że to jest podstawa do budowania relacji z naszymi klientami (oczywiście nie tylko klientami).
Ania napisał
Otóż to, działanie w zgodzie ze sobą to w ogóle fundament budowania relacji z innymi i sobą w szczególności. :)
Dominik napisał
Stale zadziwia mnie jak wiele czynników wokół usługi wpływa na to, jak postrzegają nas klienci. Na początku rzeczywiście założenie było proste – robić dobrą robotę i dotrzymywać terminów, ale – jak wspomniałaś we wpisie – jest wiele więcej elementów marki osobistej, na które trzeba zwracać uwagę. Przede mną jeszcze długa droga, ale ten poradnik wiele rzeczy usystematyzował. Dzięki!
Ania napisał
To prawda! Bardzo się cieszę, że wpis Ci pomógł. :)