Ania Ulanicka

Nie pisz do poduszki! Dlaczego (i jak) warto ZAWSZE traktować swojego bloga profesjonalnie?

Jak profesjonalnie prowadzić bloga?

Nie do końca zgadzam się ze stwierdzeniem „fake it ’till you make it”, ale wierzę w to, że tylko traktując coś serio – możemy osiągnąć efekty na serio. Raczej ciężko jest zostać profesjonalistą w czymś, do czego się zbytnio nie przykłada i olewa przy każdej nadarzającej się okazji.

Bo tak, jak podchodzisz do rzeczy małych, podchodzisz też do rzeczy wielkich.

Wiemy, że blogowanie nie musi być tylko pasją – kiedy tyle osób przekuwa swoje blogi w prężnie działające biznesy. Udaje im się to właśnie dlatego, że podchodzą do tego co robią na poważnie. Blog nie jest już tylko pamiętniczkiem, do którego zaglądasz, kiedy Ciebie do tego natchnie, a zobowiązaniem, z którym rozliczasz się regularnie i stawiasz cele, jak w każdym innym projekcie.

Oczywiście – nie ma nic złego w prowadzeniu swojego miejsca w sieci z pełną dowolnością i pobłażliwością. Chcę, żebyśmy się dobrze zrozumieli.

Jeśli chcesz, by Twój blog był dobry, rób go dobrze. Ale oczekuj efektów współmiernych do tego, jaką pracę wykonałeś (nie tylko ilościową, ale jakościową). 

Co zasiejesz, to zbierzesz.

Jeśli chcę z kimś współpracować – blog jest moją wizytówką. Pokazuję dzięki niemu, że dbam o estetykę, dopracowuję szczegóły, mam swoją wizję oraz potrafię realizować projekty długoterminowe.

Nie daje to efektów od razu, nierzadko trzeba się nieźle napracować (och, wy moje nieprzespane noce), trochę przymusić do pracy, kiedy naprawdę nie chce się robić nic, co nie jest patrzeniem Tommy’ego Shelby.

Zadbaj o profesjonalny wygląd swojego bloga

Ale:

Good things come to those who believe, better things come to those who are patient, and the best things come to those who don’t give up.


Więc żeby wnieść swojego bloga na wyższy poziom (lub zacząć go z fajerwerkiem) i uczynić go bardziej profesjonalnym, możesz:


1. Przenieść go na własną domenę

Niby jest to oczywista sprawa, ale wiele jeszcze spotykam blogów z końcówką chociażby .blogspot coś tam. No jak dla mnie to jest to nie-do-pomyślenia. Wiem, że przeniesienie bloga na własną domenę wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale zlitujcie się – nie są one kosmiczne. W skali roku to kilkanaście zł za domenę z końcówką .pl oraz kilkadziesiąt (zenbox jest droższy, ale ja nie zamienię go na żaden inny) za hosting.

Jesteś tego warta.


2. Zadbać o jego profesjonalny wygląd

W ostatnich dniach zmieniłam szablon swojego bloga – nie tylko po to, by na nowo cieszył oczy, ale również dlatego, że kilka rzeczy się już w nim wykrzaczyło, co było okropnie nieprofesjonalne. Nie działały niektóre wtyczki, a wpisy okropnie wyświetlały się w czytnikach (np. Feedly). Teraz wszystko śmiga, a i wygląda dobrze.

Po mojemu.

Profesjonalne prowadzenie bloga krok po kroku


3. Popracować nad SEO

Nie byłam w tym do tej pory najlepsza, ale w tym roku planuję popracować nad SEO moich wpisów, tych nowych oraz starszych. A tak a propos wpisów archiwalnych.


4. Możesz również zaktualizować stare wpisy!

Jeśli piszesz bloga już dość długo, a posiadasz w archiwach dość uniwersalne wpisy, które nadal generują ruch na Twoim blogu, warto do nich zajrzeć i zaktualizować zawarte w nich informacje. Nabraliśmy już doświadczenia, umiejętności pisarskie na pewno również wskoczyły na wyższy level, więc fajnie zadbać o to, by nie odstraszyć nowego czytelnika starym wpisem, który trąci myszką. ;) Jeśli pojawiają się w nich niedziałające linki lub zdjęcia wymagają odświeżenia – również polecam to zrobić (to mój cel na ten rok!).

A dodatkowo – warto uwzględnić ponowne publikacje starych wpisów w mediach społecznościowych lub newsletterze w blogowym kalendarzu. 


5. Ciągle stawiać przed sobą nowe blogowe cele. :)

Miałam któregoś dnia dużo przemyśleń na temat swojego bloga i za jednym zamachem usunęłam z niego sto wpisów.

Nie bolało tak mocno, jak się tego spodziewałam. Do pewnego momentu nie wiedziałam, w jaką stronę chcę iść ze swoim blogiem, ale ostatnio bardzo dużo nad tym myślę. Chcę więcej miejsca poświęcić … dziedzinom: pracy (nie tylko na freelansie, ale w ogóle), budowaniu swojej marki oraz fotografii. Chcę, aby wpisy były dla Was jeszcze bardziej przydatne i tak praktyczne, jak tylko mogą być.

Co zrobić, aby blog wyglądał profesjonalnie

A jaki jest Twój blogowy cel na najbliższy czas?

Category
Blogowanie
Share on
Previous Post

Planowanie strategii #1 - jak zaplanować cele na rok i wybrać z nich te najważniejsze?

Next Post

Planowanie strategii #2 - Jak zaplanować kwartał i miesiąc? (+ podejrzyj mój kalendarz!)