Ania Ulanicka

Chcesz osiągnąć sukces? Olej portfolio, zacznij budować markę osobistą!

wyróżnij się - zdjęcia z tajlandii

Jeśli miałabym wybrać jedną z ważniejszych rzeczy, jaka wg mnie wpływa na powodzenie jakiegokolwiek przedsięwzięcia, byłoby to skupienie się na marce osobistej. Zanim to sobie uświadomiłam, niejednokrotnie słyszałam, że to ze względu na mój charakter i podejście do życia ludzie chcą ze mną pracować. Musiałam przestać to bagatelizować i zastanowić się, jak budować swoją markę osobistą, a nie tylko portfolio.

Ten wpis nawiązuje do prezentacji, którą wygłosiłam na Czwartku Social Media w Rzeszowie (15.02.2018 r.) o tym, że „Nie samym portfolio fotograf żyje”. Opowiadałam, co oprócz prezentowania zdjęciowego dorobku jest ważne w budowaniu marki fotograficznej.

Odnieść możesz to do jakiegokolwiek działania w sieci i nie tylko – prowadzenia bloga, sprzedaży własnych produktów, wykonywania i reklamowania swoich usług. Mam nadzieję, że pomogę Ci uświadomić sobie, jak duży wpływ ma Twój charakter na to, czy osiągniesz zawodowy sukces oraz – jak możesz to świadomie wykorzystać i zbudować markę osobistą, która jest silna i charakterystyczna.


Jaka chcesz, by była Twoja marka?

Jak zbudować markę osobistą i od czego zacząć? Jeśli masz jakąkolwiek styczność z tworzeniem własnych projektów wiesz, że potrzebujesz się określić. Ciągle pytałam siebie, jak chcę, by był odbierany mój blog, jak chcę, by odbierane były moje zdjęcia, jakie emocje chciałabym, aby wzbudzały one u moich klientów, z jakimi odczuciami chcę być kojarzona.

Oczywiście z pozytywnymi. Ale – doszłam do wniosku, że chcę być kojarzona z dobrą jakością, luzem (w żadnym wypadku stresem!), robieniem po swojemu, trochę przekorą, wyrazistością. Pójdźmy dalej.

jak zacząć budować markę osobistą - wskazówki

Dlaczego więc nie chcesz się wyróżnić?

Zagrajmy w skojarzenia.

Pierwsze. Portfolio fotograficzne. Co widzisz? Delikatna, wielka, pastelowa fota na środku z oryginalnym podpisem „Ania i Marcin, piąty września, taka miłość to dopiero miłość!” pod jedynym w swoim rodzaju logo Anna Ulanicka Photography. Tak? No to chyba mamy klimat. Idziemy dalej. (Żeby nie było, opisuję również swoje doświadczenia!!!)

Drugie. Super znane konto na Instagramie. „Kochane, ależ mamy dziś piękny weekend! Co u Was, kochane? Pięknego dnia, kochane!” I sto fotek z tej samej sesji, publikowanych na zmianę, coby nikt nie zauważył, że to nadal ta sama niedzielna kawa, tyle że sfotografowana raz z góry, raz z dołu, a raz po skosie. Koniecznie w tych samych kolorach, bo spójność jest w nudzie, ekhm, modzie.

Trzecie. CV. „Curriculum vitae” wyśrodkowane na górze strony, grzeczna fotka pod krawatem po prawej i dopisek „rzetelny, punktualny, elastyczny”. I to nic, że notorycznie spóźniasz się na tramwaj do pracy (to o mnie – naprawdę miałam z tym ogromny problem), a jeśli wyjdziesz z domu bez kalendarza, to zapomnisz nawet o tym, że masz sprawdzić maila (znowu ja). Ale za to potrafisz spiąć się w czasach kryzysu, rozładować atmosferę suchym żartem i masz tysiąc pomysłów na to, jak usprawniać codzienną pracę.

Masz pomysł na to, jak pokazać siebie. Inaczej. Ale podążasz za tym, co znane, bezpieczne i w kółko powielane.

I napiszesz coś innego, bo wszyscy tak przecież robią i tego chcą.


Nie, nie, nie. Nie. NIE.

Wiesz, czego brakuje we wszystkich powyższych? Brakuje tego pierwiastka oryginalności, który sprawia, że oferta jest naprawdę jedyna w swoim rodzaju. Brakuje tego, co na sto procent doda niepowtarzalności i wyróżni Twoje portfolio, stronę internetową, Twoje konto na Instagramie, Twoje CV, które wysyłasz poszukując pracy marzeń.

Brakuje tu czegoś, czego nie znajdziesz u jakiegokolwiek innego człowieka na Ziemi. Brakuje tu wyjątkowości, niepowtarzalnej energii, zestawu cech, który rzadko występuje w takiej konfiguracji, a jaka właśnie występuje w Twoim przypadku.

Musisz zdać sobie sprawę, że jedyna rzecz, która Ciebie wyróżnia, to Ty.

wyróżnij się dzięki swoim cechom charakteru - pracownia Stabrawa.pl


Człowieku, powiedz kim jesteś!

Pokaż swoją twarz, opowiedz o sobie, pokaż, co robisz w wolnym czasie, jakie miejsca lubisz, jak pracujesz z klientem i co sprawia, że Twój produkt finalnie wygląda tak, a nie inaczej. Persona stojąca za usługą lub produktem fantastycznie składa się z tym, jak usługa/produkt wygląda. Pozwolę pokazać to na przykładach kilku moich koleżanek, mam nadzieję, że się nie obrażą. :)

× Magda Ostrowska, Dopracowani.pl i Monkey Business ×

Najpierw wejdźcie na jej stronę, później przeczytajcie. Już? To jedziemy!

Spotkania z Magdą wyglądają następująco – kupa śmiechu, niezamykające się buzie, mnóstwo pozytywnej energii i milion żartów, ale jest to też twardo stąpająca po ziemi osoba z głową na karku, której zawodowe poczynania są dla mnie ogromną inspiracją.

I jak teraz sobie postawię obok: bloga z pączkami Dopracowani.pl, Monkey Business z bananami i wesołymi małpami, to choćby mnie ktoś pochlastał, to nikt nie pasuje do tego zestawu lepiej, niż Magda.

× Ola Stabrawa i Blog.Stabrawa.pl ×

Nie miałabym najmniejszych wątpliwości ani widziała przeciwskazań, żeby zamieszkać w miejscu zaprojektowanym przez Olę. Ciepłą, przyjazną osobę, o wysublimowanym guście, której szarlotka i kawa (z czekoladą!) chodzi mi po głowie do tej pory. Jej wnętrza są takie same! Proste, eleganckie, wyważone, ale jednocześnie niezwykle przytulne i takie, że nie chce się z nich wychodzić. Składa się to w jedną całość?

>> Zobacz wpis: Z wizytą w pracowni u Oli Stabrawy! 

× Aneta i Simple Dancer’s life ×

Jeśli zobaczycie Anetę w casualowym stroju, choćby w trampkach, od razu przyjdzie Wam do głowy balet, daję sobie rękę uciąć. Klasa, delikatny chód, elegancja w każdym kroku, no dama, nie kobieta. Tańczy, nawet kiedy nie tańczy. Ja też tańczę – ale zumbę. I tak jak Aneta te ruchy (w moim wypadku dzikie) również przenoszę na codzienne życie. ;)

Każda z tych osób jak dla mnie jest taka, jak ich zawód.

marka osobista - jak ją stworzyć?

>> Zobacz wpis: Czy spontaniczne decyzje zawsze są złe?


Klienci chcą Ciebie, nie Twojego produktu.

Wielu, naprawdę wielu rzeczy jesteśmy się w stanie nauczyć. Uczymy się lepiej pisać, projektować, fotografować, pracować pod presją, nawiązywać relacje i lepiej rozwiązywać konflikty.

Ale cały czas w dużej mierze to nasza osoba stoi za naszą marką. Chcę przez to powiedzieć, że często nie muszę analizować dogłębnie czyjegoś dorobku zawodowego, by stwierdzić, czy będę usatysfakcjonowana ze współpracy z daną osobą dzięki temu, w jaki sposób rozwinęła swoją markę osobistą.

W każdym jednak przypadku dorobek naukowo – zawodowy jest ważny i ciężko nadrobić byłoby fakt, że portfolio świeci pustkami. Ja jednak poszukując czegoś, co może mnie wyróżnić w zawodzie z ultrakonkurencją, jak nigdy wcześniej skupiłam się na feedbacku, jaki otrzymuję od swoich klientów.

Bardzo przyjemnie mi się z Tobą pracuje! Strasznie denerwuję się zdjęciami, a przy Tobie o tym zapomniałam! Z Ciebie jest taki sam heheszek jak z nas, chcemy, żebyś fotografowała nasz ślub!

Czy któreś z tych zdań sprawiło, że moje umiejętności poszybowały w górę? Raczej nie. Jednak wierzę, że w dobrej atmosferze pracuje się o wiele lepiej i wiem, że moja osobowość i nastawienie do pracy przyciągają równie mocno, co moje portfolio.

Co by było, gdybym była fotografem bez twarzy?

Nie mam możliwości tego sprawdzić, ale wiem, że dobry about jest czymś, co może zadecydować o tym, z kim będę współpracować.

jak przyciągnąć ludzi do współpracy ze mną - widoki z tajlandii


Budowanie silnej marki osobistej jest moim priorytetem, jeśli chodzi o rozwijanie bloga, a co za tym idzie – mojego biznesu. Zawsze chciałam stać za tym, co robię i nie planowałam tworzyć marki bez twarzy. Mam kilka sposobów, dzięki którym to realizuję i planuję w tym tygodniu zrobić krótki instagramowy live na ten temat, w którym o nich opowiem, a także odpowiem na Wasze pytania.

Jeśli chcesz w nim uczestniczyć, dodaj moje konto do obserwowanych na Instagramie – tam podam więcej szczegółów! Mój IG: @aniaulanicka.

Do zobaczenia!

Category
MĄDRA PRACA
Share on

You may also like

Previous Post

5 nawyków, dzięki którym pracuję krócej - czyli jak pracować mniej, a lepiej

Next Post

Jak dobrze pisać o sobie? Pomoc w tworzeniu zakładki about, CV, listu motywacyjnego.